Sondaj GLAMI.ro – au conceptele de body positivity si acceptare un rol in decizia de cumparare?
Cu peste 20.000 de participanti din 9 tari europene, printre care si Romania, GLAMI, platforma europeana lider in descoperirea modei, prezinta rezultatele celui mai „personal” sondaj fashion de pana acum, care isi propune sa inteleaga legatura dintre retailul de moda, obiceiurile de cumparare si relatia consumatorilor cu propriul corp.
Reprezentarea corporala si retailul de moda in Romania
In lumea de astazi, caracterizata de un ritm alert si atractiv din punct de vedere vizual, constientizarea aspectului corporal a aparut ca un concept puternic, ce influenteaza modul in care ne percepem pe noi insine si rezonam cu industria modei. Unul dintre subiectele majore ale ultimului deceniu este urmatorul: promoveaza industria modei standarde realiste ale corpului? Din pacate, mai putin de jumatate dintre romancele participante la sondaj au fost de acord, intr-un procent de 43%. Barbatii au insa o perspectiva putin mai optimista – 49% dintre ei au descris standardele de frumusete in moda ca fiind realiste.
Interesant este faptul ca atunci cand au fost intrebati daca standardele sunt mai nerealiste pentru un gen decat pentru altul, 58% dintre respondentii masculini au spus ca ele sunt la fel de nerealiste pentru ambele categorii, un procent mai mare decat cel al femeilor de aceeasi parere (51%).
Care sunt tipurile corporale ce nu sunt reprezentate suficient in
moda romaneasca
Nu este o minciuna faptul ca exista o cerere mare la nivel global pentru modelele in varsta – modele de 60, 70, 80 si chiar 90 de ani sunt prezente atat in industria fashion, dar mai ales in cea de beauty. Asa-numitul „silver wave” se desfasoara deja pe podiumurile cele mai renumite ale lumii. Dar este acest lucru vizibil pentru consumatorii romani obisnuiti? Se simt ei reprezentati?
Femeile care au participat la sondajul GLAMI in Romania descriu situatia consumatorilor subreprezentati in publicitatea dedicata articolelor vestimentare astfel: 43% considera ca persoanele in etate si de varsta mijlocie nu au expunere suficienta, 50% dintre respondente considera ca persoanele cu proportii corporale diferite fata de cele standard (altele decat siluetele clepsidra in cazul femeilor sau soldurile inguste in cazul barbatilor) nu sunt suficient reprezentate in moda din tara noastra, 36% considera ca persoanele plus size nu sunt suficient de prezente in reclamele de moda, 27% cred ca persoanele scunde nu au vizibilitate, persoanele cu greutate medie nu sunt expuse in opinia a 26% dintre participantii la studiu. De asemenea, mai sunt subreprezentate tipurile de corpuri cu dizabilitati vizibile – pentru 21% dintre cei care au participat la sondaj, persoanele cu anomalii ale pielii – pentru 9% din cei care au raspuns, persoanele foarte slabe – pentru 8% dintre cei chestionati, persoanele inalte – pentru 7% dintre respondenti, persoanele cu o constitutie atletica – pentru 6% dintre romani.
De cealalta parte, iata ce au raspuns barbatii: persoanele cu proportii corporale diferite fata de cele standard (altele decat siluetele clepsidra in cazul femeilor sau soldurile inguste in cazul barbatilor) – 39% dintre participantii la studiu cred ca acestea nu sunt suficient reprezentate, persoanele in etate si de varsta mijlocie – 23% dintre respondenti au considerat ca nu au prezenta suficienta in moda, persoanele plus size – 20% dintre barbati au considerat ca nu sunt suficient de prezente in reclamele/imagistica de moda din tara noastra, persoanele scunde – procentul celor care nu le-au considerat prezente este de 19%, persoanele cu greutate medie – 24% dintre respondenti au spus ca acestea nu se bucura de expunere, tipurile de corpuri cu dizabilitati vizibile – 15% dintre participanti considera ca nu au reprezentare suficienta, persoanele cu anomalii ale pielii – 5% dintre chestionati au spus ca nu sunt suficient de vizibile, persoanele foarte slabe – 12% dintre participanti nu le vad suficient de prezente in moda, persoanele inalte – 11% dintre cei care au luat parte la sondaj nu le percep ca fiind destul de bine reprezentate in moda, persoanele cu o constitutie atletica – un procent de 7% dintre cei care au raspuns la intrebari au spus ca nu sunt vizibile in reclamele ori prezentarile de produse/pe podiumuri.
Sumarizand, 77% dintre femeile participante la studiu considera ca publicul, cu varietatea sa de forme corporale, ar trebui sa se simta inclus in industria modei, in timp ce barbatii impartasesc aceasta opinie intr-un procent de 64%.
Au conceptele de body positivity si acceptare un rol in decizia de cumparare?
Da, chiar unul de-a dreptul semnificativ! 49% dintre respondente si 46% dintre respondentii din Romania au fost influentati sa cumpere articole de moda de la un anumit brand daca au simtit ca acesta are o atitudine pozitiva fata de incluziunea mai multor tipuri corporale.
Totusi, 42% dintre femei si, in egala masura, 42% dintre barbati sunt neutri fata de achizitionarea articolelor vestimentare de la branduri care nu au reprezentat diferite tipuri si forme corporale in reclame.
Date despre cercetare
Rezultatele sondajului provin din chestionarul completat de 3092 de utilizatori romani ai GLAMI.ro. 78% din esantion a fost format femei, 21% din barbati, iar un procent de 1% nu si-a precizat sexul. Colectarea datelor a avut loc in primele zece zile ale lunii iunie, anul 2023.
Despre GLAMI
GLAMI Romania a fost lansata in iunie 2017. Cea mai importanta platforma online europeana de descoperire a modei are peste 400 de magazine partenere inregistrate pe www.glami.ro si peste 1 milion de produse de la aproape 12.000 de branduri. GLAMI se angajeaza sa dezvaluie date si informatii relevante despre starea sectoarelor de e-commerce in tarile in care opereaza, prin proiectul de analiza pe termen lung Fashion (Re)search. GLAMI Fashion (Re)search este singurul sondaj in derulare dedicat modei, care observa, monitorizeaza si inregistreaza tendintele actuale din 9 tari europene. GLAMI Romania face parte din GLAMI Group, companie care isi doreste sa simplifice procesul de descoperire a modei prin intermediul tehnologiei si care este prezenta in 14 tari din intreaga lume.